NIF har utviklet en rekke forslag til retningslinjer for god etikette i klubbhverdagen.
For eksempel er det gode hjelpemidler for hvordan en epost-melding kan arte seg.
Eksempel for retningslinjer for skikk og bruk e-post
Vedtatt av styret i <klubb> dato…
Forslag til regler ved utsending av e-post til medlemmer og andre.
- Vurder hvem du setter som hovedmottaker(e). Hovedmottaker(e) skal svare på innholdet hvis det ikke er ren informasjon.
- Vurder hvem du informerer i ”kopi” – feltet. Kopifeltet er en mulighet til å informere mottakere uten krav om svar.
- Ha respekt for andres tid. Vær kritisk ved bruk av e-post for sending av meldinger til mange. Ved massedistribusjon av informasjon bør link til hjemmesiden brukes.
- Bruk feltet ”emne/tittel” til å gi meldingen en kort, men informativ overskrift. På denne måten kan mottakeren prioritere riktig. Du bør ikke blande flere tema i samme e-postmelding.
- Presenter den viktigste informasjonen først i e-postmeldingen. Vær kort og konsis.
- Unngå unødig bruk av store bokstaver, utropstegn og spørsmålstegn. Dette kan oppfattes som «skriking»!
- Det er viktig at du bruker enkelt språk, korte avsnitt, og blanke linjer mellom avsnitt. På denne måten blir din mening oversiktelig og lett å forstå for mottakeren.
- Vær forsiktig med bruk av farger og andre formateringer.
- Vær varsom med å sende e-post hvis du er opprørt eller irritert. E-postmeldinger er ”evige” og bør tåle dagens lys uansett sammenheng. Tenk deg om!
- Gjør det til en vane alltid å lese gjennom hele innholdet. Sjekk spesielt adressatene, og at alle vedlegg er med før du sender.
Ta en titt på disse forslagene fra idrettsforbundet
https://www.idrettsforbundet.no/idrettskrets/trondelag/idrettslag/arshjul/